Star Wars: The Old Republic – data premiery… z piekła

Star Wars: The Old Republic – data premiery… z piekła

Sep 24
Star Wars: The Old Republic – data premiery… z piekła

BioWare do spółki z Electronic Arts ogłosiło dzisiaj, że datą premiery Star Wars: The Old Republic jest dość dramatyczny moment, bo 22 grudnia. Znamienne, że stało się to dzień po informacji Blizzarda o przeniesieniu premiery Diablo III na 2011 rok, prawda?

Niestety mam wrażenie, że decyzja o dacie premiery jest całkowicie reakcyjna i była planowana wyłącznie w odniesieniu do blizzardowego hitu, który zmiecie wszystko w okolicy. Grudzień, zwłaszcza druga połowa, to kuriozalna data premiery czegokolwiek, a już wyczekiwanej gry MMO w szczególności. Czemu? Bo wielkie sklepy w okolicach Gwiazdki mają wszystko zatowarowane w pierwszym tygodniu grudnia i niechętnie przyjmują cokolwiek na półki po tym terminie. Obstawiam, że mało kto zdecyduje się na trzymanie miejsca w magazynie dla produktu, który pojawi się dwa dni przed Gwiazdką.

Czyli – przy okazji – dokładnie wtedy, gdy większość ludzi będzie miała już pokupowane prezenty, w tym rozmaite gry. Uczono mnie wielokrotnie, że jeśli robić premierę gry, to albo pod koniec listopada (mając nadzieję na żniwa w grudniu), albo w styczniu (mając nadzieję na aftershock poświąteczny). I prawdę mówiąc sądzę, że “w ostatniej chwili” oraz “niestety” BioWare opóźni premierę o dwa-trzy tygodnie celem zmiażdżenia bugów. A tak naprawdę celem wyjścia przynajmniej na swoje. Zobaczymy czy mam rację. Ale 22 grudnia to najgłupsza data premiery, o jakiej kiedykolwiek słyszałem. Bo co będzie, jak serwery się wywalą 25 grudnia, a wywalą się na pewno…? BioWare i EA planują święta i sylwestra w pracy? Już to widzę.

Jeśli jest tu ktoś z branży sklepowej i chce mnie poprawić, to chętnie zweryfikuję powyższy tekst.

17 comments

  1. avatar
    SirMike

    Z tym nieprzychodzeniem do pracy 25go grudnia to był bym ostrożny. Support 24h (włącznie z programistami) to norma przy takich przedsięwzięciach. Ba, powiedziałbym, że to norma w branży.

  2. avatar
    r_ADM

    Support tak, ale wdrozenie? U mnie nie robi sie nawet zmian w piatek, a co dopiero przed swietami.

  3. avatar
    henio

    O sklepy to bym sie tak nie obawial, bo to sie bedzie przede wszystkim przez Origin sprzedawalo. Zreszta skoro ograniczaja liczbe dostepnych kopii w dniu premiery to moze i wszystko sie sprzeda np. do listopada i tego 22 grudnia jedynie to wszystko uruchomia.

    Ale data rzeczywiscie dziwaczna. O ile w pazdzierniku / listopadzie co roku jest sporo duzych premier to w grudniu juz zazwyczaj malo gier wychodzi i na pewno nie tak duzych jak TOR.

  4. avatar
    Pancho

    Oczywiście masz rację. Zgodnie z wszystkimi obowiązującymi zasadami, aby uderzyć w święta wypuszcza się grę najpóźniej w październiku czy listopadzie. Ale życie byłoby nudne gdyby rynkiem dałoby się sterować tylko przez żelazne zasady. Istnieje coś takiego jak łamanie schematów i pójście pod prąd, również stosowane w marketingu. Bardzo ryzykowne zagranie, ale czasami zaskakująco skuteczne, bo twoje niespotykane zachowanie zaczyna być widoczne, a jednocześnie jest mała konkurencja gdyż większość rywali trzyma się schematów.

    Znam to z doświadczenia. W App Store jest tradycja regularnych promocji w symboliczne dni: święta, Halloween, dzień Niepodległości etc. etc. Wszyscy szykują się na zmasowany atak w te dni. Kilkakrotnie robiliśmy promocje tydzień wcześniej, notując zaskakujący skok sprzedaży (mało kto wtedy robił, oczekując zbliżającej się ważnej daty). Byliśmy cholernie widoczni, nie mieliśmy dużej konkurencji.Tydzień później byśmy rywalizowali z EA, Gameloftem, Namco i setkami małych developerów, ginąc w tłumie i sprzedając jedną setną tego, co przy zachowaniu niekonwencjonalnym. Teoretycznie głupie zagrania, bywają czasami bardzo skuteczne.

    Oczywiście nie mam pojęcia jaki plan mają wydawcy Star Wars: The Old Republic, ale jeżeli będą korzystać z dystrybucji cyfrowej, to mogą pobawić się w szokujące wykorzystywanie egzotycznych okienek czasowych.

  5. avatar
    Cubituss

    henio –> nie przeceniaj roli digital downloadu, jest to już rynek 20-30% “tradycyjnego”, ale w USA, nie na świecie.

    Pancho –> mogę zapytać, gdzie pracujesz? Zaintrygowałeś mnie, a fascynuje mnie ostatnio AppStore i gry ajfonowe.

  6. avatar
    Don Simon

    Cubi – kliknij na nick Pancho:)

    A ta gra w ogóle sie sprzeda? Ja liczę na jak najszybsza premierę – może wtedy Bioware pomyśli o KotoR 3 i skończy z durnym MMO

  7. avatar
    Waaagh

    Myślę że mogą mieć niecny plan dostarczenia pudełek z dość słabą wersją do sklepów już na początku listopada z uruchomieniem serwerów 22.XII. Potem 22 aktywacja, łatka ok 1GB i będziesz grał.

    Przynajmniej ja bym to tak rozegrał.

  8. avatar
    Simplex

    Ktoś tam chyba zdaje sobie sprawe z dziwności daty premiery, albo to przypadek, ale na stronie pod datą premiery jest napis “This is no Jedi mind trick” 🙂

  9. avatar
    blindaihs

    Ale o planowanym headstarcie Panowie pamiętacie? Jak rozumiem 22 grudnia to data startu dla “plebsu” a nabywcy preorderów zaczną chyba 2 tygodnie wcześniej – w obecnych czasach nie robi się już jednodniowych premier MMO przecież.

  10. avatar
    Fenarid

    Myślę, że autor ominął kilka ważnych kwestii. Najważniejszą jest: Headstart, który podobno ma być tygodniowy a więc grać będzie można już od 15 grudnia, oczywiście dotyczy osób które zamówiły preorder (a tych się sprzedało bardzo dużo). Przypuszczam, że większość osób które były pewne zakupu TORa już go nabyło lub nabędzie lada chwila a nie 22 grudnia.
    Sugerowany brak supportu w dnia świąteczne to oczywiście bzdura, nikt tak nie robi i gwarantuje, że TOR będzie też miał support techniczny 25 i 26 grudnia jaki i w sylwestra.
    Zgadzam się, że data premiery nie jest najlepsza i sam nią też jestem rozczarowany ale nie sądzę aby znacząco wpłynęła na sprzedaż gry. Dużo większym za to zagrożeniem dla TORa była by szybka premiera Diablo 3. Jeśli Blizz by zdecydował się na premierę pod koniec stycznia, dużo osób mogło by porzucić TORa na rzecz D3.

  11. avatar
    Verminaard

    Zgodnie z tradycyjnym dilowaniem pudełek, to jest to jakaś porażka, ale wydaje się, że EA idzie na digital, jak obiecują od jakiegoś czasu.

    Launch będzie trwał parę miesięcy, w końcu to duże MMO.

    Jeśli to ściema, to nie ruszą z promocją.

  12. avatar
    aaabulebu

    Digital sales grają większą rolę w przypadku sprzedaży dodatków, ale nie podstawki. Szczególnie podstawki tego konkretnego IP.

    W sklepową dostępność pudełek w listopadzie nie wierzą nawet najbardziej zagorzali fani 😉

    Cyfrowa kopia słabo też wygląda w skarpecie. Wiem, to nie jest główny motor napędowy wyniku tego tytułu, ale nie należy go nie doceniać.

  13. avatar
    Mr_Baggins

    Życzę temu szajsowi jak najgorzej. Nienawidzę MMO a w dodatku to gówno spowodowało, że nie ma prawdziwego następcy – KotOR3.

  14. avatar
    Bambusek

    Chyba mały bug w tekście – Diablo III przeniesiono na 2012 😉

  15. avatar
    Pancho

    ” Grudzień, zwłaszcza druga połowa, to kuriozalna data premiery czegokolwiek, a już wyczekiwanej gry MMO w szczególności. Czemu? Bo wielkie sklepy w okolicach Gwiazdki mają wszystko zatowarowane w pierwszym tygodniu grudnia i niechętnie przyjmują cokolwiek na półki po tym terminie. Obstawiam, że mało kto zdecyduje się na trzymanie miejsca w magazynie dla produktu, który pojawi się dwa dni przed Gwiazdką.”

    Wrócę do tego wpisu i twoich wątpliwości. W ciągu pierwszych trzech dni Star Wars: The Old Republic zanotował milion zarejestrowanych graczy. Niekonwencjonalna data nie przeszkodziła (a może wręcz pomogła) w premierze. O żadnej wysokobudżetowej grze w tym czasie się już nie mówiło i wszystkie newsy zgarniał Star Wars: The Old Republic jak leci. Jak mówiłem, teorie i reguły są potrzebne do porządkowania sobie świata, ale nigdy nie powinniśmy się zamykać przez to w szablonowym sposobie myślenia. Bo na pójściu pod prąd można bardzo dużo zyskać.

  16. avatar
    Cubituss

    Zobaczymy, jak przejdą na f2p w przeciągu najbliższych 6 miesięcy, to będę uważał, że miałem rację 🙂

    Sprzedać milion pudełek to jest bardzo mało w dzisiejszym świecie MMO.

Leave a Reply