Targi E3 zaczęły się wczoraj najciekawszym wydarzeniem dla każdego fan Xboxa czyli konferencją prasową Microsoftu. I o ile wszystkie serwisy, blogi i fora growe rzuciły się na nowości, premiery i exclusivy, o tyle gdzieś na bok zepchnięta trochę została informacja, która wg. mnie istotnością przebija wszystko co dotyczyło gier.

Chodzi o zapowiedzianą integrację Xbox LIVE’a z największym serwisem społecznościowym, Facebookiem (a także Twitterem i muzycznym Last.fm). Dla tych którzy nie korzystają: Facebook to strona mająca ponad 200 milionów aktywnych użytkowników na świecie, z czego ponad 100 milionów loguje się przynajmniej raz dziennie.


e3-facebook

Integracja FB z platformą XboxLive pozwoli na dwustronną komunikację. Z jednej strony przeglądać będzie można zawartość serwisu z kanapy na ekranie telewizora (czytaj: nie wstając i nie wyłączając konsoli zobaczyć co słychać u znajomych z realnego świata), z drugiej strony uaktualniać będzie można swój profil na FB contentem z gier, które już wkrótce z tej integracji aktywnie skorzystają. Bez wątpienia super piękna bramka w Fifie załadowana prosto na fejsbuczka będzie miała dużo większą publikę niż zmulony serwis EA, który działa teraz. O to dopiero początek i jestem pewien że developerzy + wydawcy chętnie skorzystają z tak zabójczej maszyny promocyjnej dla swojego tytułu.

e3-facebook-3

Morze możliwości i ciekawy morał dla głównego konkurenta, Sony. Zamiast tracić czas i środki na tworzenie od zera własnego, odizolowanego od potencjalnie nowych konsumentów świata HOME, który w dodatku nie działa  idealnie i nie oferuje za wiele, lepiej kupić parę akcji w serwisie który naprawdę się ludziom podoba a potem zintegrować swoją ofertę z nim, tworząc wartość dodaną dla każdego – w tym dla własnego biznesu, przenosząc coś co jeszcze do niedawna było konsolą do gry na zupełnie nowy level.

playstationdashboard

Patrząc na smutny, pusty dashboard Playstation 3, który wygląda jak cmentarz po przejściu huraganu Katarina, to nie wróżę tej marce zbyt świetlanej przyszłości w perspektywie kilku następnych lat. Pomijam już kolejne, sztandarowe exclusivy z tej konsoli, które zawędrowały na Xkloca – zintegrowanie Xbox LIVE z Facebookiem to kolejny sprytny biznesowo ruch MSu, to miliony ludzi, którzy usłyszą i zobaczą jak wyglądają gry na ich konsolę i kolejny argument dla nowych niezdecydowanych, żeby wybrać tę a nie inną platformę.

PS. Dla wszystkich zainteresowanych konferencją MS z targów E3 bardzo konkretny i dający pogląd na najważniejsze premiery i nowości link do raportu Major Nelsona.